#Fokus i Februar

Bloggen får besøg #2

Som nævnt tidligere, vil jeg engang i mellem lade folk som inspirere mig overtage min blog til et gæsteindlæg – det kan give jer dejlige læsere ny inspiration og motivation, og det er jo altid godt!

I dag vil jeg lade min gode veninde og blogger kollega Anna, overtage.
Jeg har lært Anna at kende igennem denne her blog verden, og hun er nu blevet en fantastisk tæt veninde. Vi støtter og hjælper hinanden, når tingene er hårde og ligeledes når tingene går godt, er vi ikke bleg for at rose hinanden! Hun er en fantastisk pige jeg er så glad for at have fået ind i mit liv! :)

Tag godt i mod Anna, jeg håber i vil finde hendes indlæg ligeså inspirerende som jeg gør :)

Sådan lærte jeg min krop at kende

Det er nu lidt ca. halvandet år siden at jeg for alvor gik i gang med en struktureret træningsplan, og det har givet resultater både på min krop og i mit sind. Min hverdag er komplet forandret, nye spisevaner er blevet det nye normale og jeg kan ærlig talt ikke forestille mig en hverdag uden træning.

Jeg har lært meget om mig selv på den tid der er gået. Fysisk er jeg blevet stærkere, min tidligere smerteplagede krop har flere gode end dårlige dage og mit energiniveau er højere end nogensinde. De forandringer er naturligvis skønne og dejlige, men den egentlige forandring har fundet sted i mit hoved. Min selvtillid er vokset og det samme er min tillid til min egen krop. Jeg tror på, at jeg kan! Hvor ofte kan man rent faktisk sige det – og mene det?gg

Fra yoyo vægt til håndvægte

Før hadede jeg min krop og den skulle gerne enten “straffes” med masser af træning og små portioner mad eller “belønnes” med store mængder slik, byture og andet godt. Nu har jeg i højere grad et samarbejdsforhold til min krop. Hvis jeg giver den masser af proteiner, vitaminer, søvn og træning, så svarer den igen med energi og velvære. Og så overlever den også hvis jeg ind i mellem fylder den med e-numre og sukker!

Havde du spurgt mig for 2-3 år siden troede jeg det var fuldstændig umuligt at træne mere end 3 gange om ugen. Nu er min ene ugentlige hviledag nærmest kedelig og træls at komme igennem. Forandringen kommer af, at træningen er blevet en positiv ting i min hverdag, ikke en straf for at have spist for meget.

Hvor kommer den gyldne balance så fra?

Min vægt har gennem mine teenageår svinget utrolig meget og jeg har været alt fra småbuttet til undervægtig. Mine følelser omkring mad har altid været tæt knyttet til hvordan jeg havde det generelt og især hvordan mine smerter var.

Jeg er opereret i mine hofter og ryg i alt 9 gange, da jeg desværre er født med dårlige hofter.  Det er noget jeg har lært at leve med og få det bedste ud af lige netop den krop jeg er født med, men det har ikke altid været nemt. Mine teenageår var fyldt med smerter, begrænsninger, operationer og smertestillende medicin.

Det er hård kost for alle, men særligt for en teenagepige der er ved at finde sig selv. For mit vedkommende resulterede det i et meget sort/hvidt og had/kærlighedsforhold til min krop.

æ

Drømmen om scenen..

Hvorfor har jeg så den her sindssyge drøm om at stå på en scene i en lille bikini mens en sal med mennesker bedømmer min krop efter måneder med stram diæt, afsavn og timevis af svedige timer i et træningscenter? Fordi jeg endelig føler mig i balance!

Min krop er ikke længere noget jeg straffer og belønner. Min krop er en del af mig, men ikke hele mig. Hvis jeg tager på, så tager min krop på – det er ikke mig som person der tager på. Og omvendt hvis jeg taber mig, så er det min krop der taber sig – det er ikke min identitet der bliver bedre eller dårligere. Den sondring er utrolig vigtig for at have et balanceret forhold til sin krop, tror jeg.

jj

Mine erfaringer viser mig, at det i højere grad handler om at finde en form for balance i sig selv følelsesmæssigt før det er muligt at ændre sin krop fysisk. Derfor er øget træning og sund mad naturligvis fortsat en god idé for velværet og det kan sparke en god proces i gang, men det er ikke det vigtigste. Det væsentlige er ikke om du træner 3 eller 6 gange om ugen, eller om du vejer 5 kg mere eller mindre. Det handler om at du har det godt.

Hvis i vil følge med i Anna’s liv – så kig forbi hendes skønne blog :) <3

   

Ingen kommentarer endnu...

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

#Fokus i Februar